piątek, 17 czerwca 2011

Skomplikowany regulamin F1?


Pomimo wypadku Roberta Kubicy oraz stojącym pod znakiem zapytania jego występem w tym sezonie F1, co kilka tygodni w niedzielę przed telewizorem zasiada prawie milion widzów. Część z nich to zagorzali kibice znający wszystkie niuanse formuły 1, większość jednak zadowala się samymi emocjami wyścigu. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zasad panujących w tym sezonie w F1? Zapraszam do przeczytania tego artykułu :)

Zacznijmy od najważniejszych zmian w porównaniu do sezonu 2010.

1) Ruchome tylne skrzydło (DRS):
Wprowadzone aby zwiększyć ilość manewrów wyprzedzania podczas wyścigu, a samych kierowców do bardziej agresywnej jazdy. Sposób działania skrzydła jest bardzo prosty - jego "otworzenie" a dokładniej zmiana kąta powoduje iż na prostej możliwe jest osiągnięcie większej prędkości maksymalnej (nawet o 10-20km/h). Używanie ruchomego skrzydła jest jednak ograniczone pewnymi zasadami:
- kierowcy mogą je "otwierać" podczas treningu oraz kwalifikacji
- mogą zostać użyte tylko w ściśle określonym sektorze toru (DRS activation point)
- w czasie wyścigu aby móc użyć DRS kierowca musi znajdować się mniej niż 1 sek. za rywalem w punkcie aktywacji DRS (co ciekawe - broniący się nie może go używać, chyba że przed nim również znajduje się rywal)
Tak, tak, trochę to skomplikowane, jednak podczas relacji realizatorzy ułatwiają nam sprawę zaznaczając sektory i pokazując kiedy kierowca używa DRS :)

Bolid Williamsa z "otworzonym" skrzydłem

2) Koniec z F-Duct'ami i dyfuzorami
Pamiętacie jak zespół BrownGP zdominował zeszły sezon F1? Jako jedynym udało im się dopracować do perfekcji dyfuzory - w tym sezonie władze F1 wycofały jednak te konstrukcje i patrząc na dotychczasowy przebieg rywalizacji - słusznie.

3) KERS (czyli system odzyskiwania energii kinetycznej)
Wprowadzony już dawno, zaniechany w poprzednim sezonie powraca znowu. Na czym to polega? Podczas hamowania wytwarzana jest właśnie energia kinetyczna, która zamieniana jest na prąd. W systemie KERS znajduje się niewielki silnik elektryczny, który wykorzystując tę właśnie energię dodaje mocy bolidowi. Wyobraźmy sobie że przez 6,67 sek mamy do dyspozycji 80KM więcej w naszym samochodzie - w F1 te 6,67 sek dodatkowej mocy kierowcy mogą używać na każdym okrążeniu. Od kierowcy zależy czy chce użyć całej mocy naraz, czy dawkować ją przez całe okrążenie. System KERS podnosi jednak również wagę bolidu o 20kg.

Działanie KERS - ciepło wytworzone na tarczach hamulcowych przekazywane jest do tylnej części bolidu, gdzie znajduje się system KERS składający się głównie z silnika elektrycznego oraz baterii

4) Opony PIRELLI
Najgłośniejsza bodajże zmiana w F1 - Bridgestone wycofał się z dostarczania opon do formuły 1 i od tego sezonu zajmuje się tym firma Pirelli. Każdy kierowca na weekend (3 sesje treningowe, kwalifikacji oraz wyścig) otrzymuje 11 zestawów opon na suchą nawierzchnię. W każdym wyścigu (w którym nie spadł deszcz) kierowca musi użyć opony z miękkiej i twardej mieszanki aby być skwalifikowanym - opony z miękkiej mieszanki szybciej się zużywają, są jednak "szybsze" w przeciwieństwie do twardych... W wyścigach gdzie spadł deszcz - zasada ta nie obowiązuje i kierowcy mają do wyboru opony full-wet (na obfite opady deszczu) lub przejściowe - gdy tor jest mokry ale zaczyna miejscami wysychać.



5) Zasada 107%
Wg tej zasady kierowca który przed przystąpieniem do wyścigu nie wykręcił czasu poniżej 107% czasu zwycięzcy kwalifikacji - nie może wziąć udziału w wyścigu. W tym sezonie zasada ta nie została użyta ani razu i wielu twierdzi iż została wprowadzona jako zabezpieczenie dla władz F1 w razie gdyby nowe team'y okazały się zbyt słabe i stanowiły niebezpieczeństwo na torze (innymi słowy - zawalidrogi).

6) Team Orders dozwolone!
Wyobraźcie sobie sytuację gdy na czele wyścigu jest dwóch kierowców Ferrari. Prowadzi gorzej sklasyfikowany zawodnik, jednak gdyby to drugi członek teamu wygrał wyścig, został by mistrzem świata - team każe więc prowadzącemu zwolnić aby przepuścił swojego kolegę, by ten mógł zdobyć mistrzostwo. Taka historia miała miejsce przed 9 laty i zbulwersowała (dopiero po kilku latach, gdy Rubens Barichello ją ujawnił) opinię publiczną. W tym sezonie Team Orders wracają do łask - niestety nie da się kontrolować "slangu" drużyn, więc zostały one oficjalnie dozwolone.

Coś więcej na temat samych zasad w wyścigu:

1) Pit stopy:
Wykorzystywane są tylko do zmiany opon w bolidach. W przeciwieństwie do poprzednich lat, bolidy tankowane są przed wyścigiem, tak by można było przejechać cały wyścig. W zależności od długości pit lane przejazd wraz ze zmianą gum może trwać od 20 do 30 sekund, z czego na zmianę opon mechanicy nie poświęcają więcej niż 5 sekund!

2) Safety car (samochód bezpieczeństwa):
Wyjeżdża na tor gdy miał miejsce poważny wypadek. Wraz z jego wyjazdem następuje tzw. neutralizacja, czyli kierowcy ustawiają się w szyk jeden za drugim wg miejsc zajmowanych przed jego wyjazdem. Co ciekawe, jeśli samochód bezpieczeństwa wyjedzie ZA jednym z bolidów, ten ma prawo zrobić kolejne kółko, wyprzedzić rywali i powrócić za samochodem bezpieczeństwa. Manewr ten jest często wykorzystywany aby zmienić ogumienie w samochodach - nie traci się tym samym czasu na przejazd przez Pit-lane i zmianę opon, gdyż powraca się na tym samym miejscu.


Chyba najprzyjemniejsza praca na świecie - jazda Mercedesem SLS AMG :)

3) Żółta flaga
Informacja o niebezpieczeństwie w danym sektorze albo na danym odcinku.

4)Czerwona flaga
Informuje o natychmiastowym przerwaniu wyścigu. Najczęściej dzieje się to ze względów atmosferycznych (tak jak w ostatnim wyścigu w Kanadzie). Prawie zawsze wyścig jest wznawiany, jeśli jednak pogoda nie pozwala dokończyć rywalizacji, liczba punktów przyznawana do klasyfikacji generalnej kierowców jest uzależniona od ilości pokonanych okrążeń (% wszystkich kółek).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz